marți, 20 ianuarie 2009

Presa, incotro?


Semnalez aici un foarte bun interviu acordat de Alina Mungiu-Pippidi pentru RFI/Hotnews.ro.

Pozitia acesteia ma bucura pentru ca se opreste asupra unor probleme pe care le-am resimtit pe propria piele si le-am semnalat public, inclusiv pe acest blog. Este vorba despre mass-media si modul in care isi intelege aceasta rolul public in ultimii ani. Directorul Societatii Academice din Romania observa ca presa din Romania este intr-un proces periculos de concentrare, fiind capturata de interese corupte, foarte puternice. Am ajuns acum in situatia cu totul anormala ca presa importanta scrisa si audio-vizuala de la nivel national sa depinda de vreo patru patroni importanti.

Asa cum am mai povestit, relatia mea cu presa pe parcursul implicarii politice a fost un cosmar. S-a intamplat ca invitatii la televiziuni nationale sa fie anulate cu o jumatate de ora inainte de emisiune pentru ca cineva a dat un telefon sau a platit sa nu apar. Diferite institutii de presa locale au incercat sa faca bani buni de pe urma implicarii mele publice.

Greseala politicienilor este ca incearca sa cumpere, sa mituiasca presa, intrind intr-un cerc vicios din care ies prost in cele din urma. In loc sa-si foloseasca puterea politica pentru a promova legi si seturi de reguli pe care sa le respecte toti si care se impiedice concentrarea mass-media, ei isi fac iluzia – ma rog, unii chiar reusesc – ca devin privilegiati ai presei dind bani sau apasind butoane din institutiile pe care le controleaza. Efectul este ca presa si lumea politica se angajeaza intr-un comert jenant si nefast in care interesele cetateanului, cel care are nevoie de o informare corecta, sint lasate la urma. Presa devine ciomagul unor interese politice si de afaceri, care nu au nici o treaba cu interesul public, cu agenda cetateanului.

Impresia mea este ca actuala criza economica va inrautati situatia si in presa. Au scazut vinzarile, au scazut incasarile din publicitate. Asta face presa si mai vulnerabila si mai flaminda. Depinde acum de politicieni, daca vor raspunde presiunilor sau vor incerca in sfirsit sa reglementeze situatia printr-o legislatie de tip european, care limiteaza concentrarea si coruptia din presa.

Irina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu