duminică, 13 aprilie 2008

Iasul meu

Stiu ca subiectul este foarte sensibil într-o lume care prefera mult patetismul ori vorbeste de obicei in clisee despre „orasul celor 7 coline”, „capitala culturii” , „orasul indragostitilor”, ori „minunatul nostru Copou”. Oameni care traiesc o viata aici mi-au marturisit ca le e greu sa descrie, fara ajutorul cliseelor, ce anume le place.

Daca nu mi-ar fi placut Iasul, as fi plecat demult. Ieseanca la a patra generatie, invidioasa de mica pe colegii care aveau bunici la tara, mi-am pus mereu intrebarea cum este sa traiesti un timp in alt loc. Mai tarziu, dupa ce am numarat colinele Iasului pentru a verifica legenda, am inteles. Imi place ca aici ma simt mereu acasa. Dupa deplasari indelungate niciodata nu a trebuit sa depun eforturi de readaptare. Nimic nu se compara cu bucuria de a intelege tot ce se vorbeste in jurul meu, cand se amintesc locuri si intamplari.

Imi place aici bucuria de a trai, de a asculta muzica, de a manca bine, de a dansa, de a vedea oameni frumosi, de a fi frumosi. Imi place atmosfera. Imi sunt dragi oamenii, parcurile, respectul tinerilor pentru batrani, elitele, conservatorismul, deschiderea, privirea deschisa si, cu riscul sa va pun pe ganduri, chiar zambetul generat de parvenitism.

Imi place sa vad orasul de deasupra. Sa urc in turnul Goliei, cu scarile in spirala si zidurile de sute de ani, apoi sa admir privelistea de deasupra orasului. Preferam sa vad orasul de sus, la vechea cofetarie a hotelului Unirea, sau de pe Bucium, de langa Releu, ori de pe dealul Galatei. Daca se mai imbina si cu apusul de soare, era chiar o mare bucurie.

Momentul cel mai frumos in Iasi mi se pare luna mai si inceputul lui iunie, in perioada teilor infloriti, inainte de a se goli Copoul de studenti. Atunci vad nu numai viata pulsand, dar simt si mirosul ei.

Imi place arhitectura vechilor cladiri, singurele care salveaza orasul de culoarea cenusie si forma patratoasa a blocurilor comuniste. Admir fatadele cladirilor si a monumentelor recent refacute, cu lumini care pun in valoare liniile arhitecturii. Imi dau impresia ca, intr-adevar, locuiesc intr-o zona urbana, ca am depasit faza orasului dormitor.

Cu siguranta am omis o multime de lucruri, dar mi-am dorit sa fie ceva simplu, direct si fara pretentii. Niste ganduri de duminica in aceasta primavara minunata.

16 comentarii:

  1. Frumos text, dar ma macina gindul ca nu dumneavoastra l-ati scris.

    RăspundețiȘtergere
  2. TOT LACONIC :

    Au innebunit salcamii
    De atata primavara,
    Umbla despuiati prin ceruri
    Cu tot sufletu-n afara

    Si l-au scos de dimineata
    Alb si incarcat de roua
    Cu miresme tari de ceruri
    Smulse dintr-o taina noua

    Au innebunit salcamii
    Si cu boala lor odata
    S-a-ntamplat ceva imi pare
    Si cu lumea asta toata

    Pasarile aiurite
    Isi scot sufletul din ele
    Pribegind de doruri multe
    Calatoare printre stele

    S-a-mbatat padurea verde
    Nu mai e asa de calma,
    Tine luna lunguiata
    Ca pe-o inima in palma

    Nu-mi vezi sufletul cum iese
    In haotice cuvinte,
    Au innebunit salcamii
    Si tu vrei sa fiu cuminte?

    CARCOTESC,CARCOTESC ....CA TUDOR GHERGHE NU POT SA MUZICESC

    RăspundețiȘtergere
  3. frumoase versuri...fly fish ar fi spus:
    PACAT DE CELE 7 COLINE

    RăspundețiȘtergere
  4. @ nadrei sarbu,
    Azi Irina a scris ceva de suflet si chiar dc. cineva iar fi suflat o vorbulita (ma indoiesc), trebuie sa admiri mesajul si sa lasi la o parte politica... ptr. o sec.
    Ia citeste-l si pe "circotas" si vezi ce frumos suna versurile si inceraca sa te transpui intr-o lume in care primarul isi face datoria si e in slujba celor multi,
    nu al partidelor politice si jocurilor lor de culise...
    De aceea trebuie VOTAT INDEPENDENT
    dc. crezi in schimbare si vrei sa speri din nou.
    A fi independent (culoare alba si cu putin rosu cum am vazut ca ii place IRINEI) inseamna in ROMANIA
    a crede in schimbare, intr-un nou inceput...
    Cu stima tuturor si multa speranta ca veti fi decisi din primul tur ca sa nu permitem din nou jocurilor de culise (era sa spun de cartier)
    sa ne decida soarta in urmatorii 4 ani.

    RăspundețiȘtergere
  5. in perioada 7-11 mai la iasi va fi un simpozion de turism sau ceva asemanator, si se va discuta despre tema, iasul oras cultural sau nu. aceasta intalnire va avea ca scop atentionarea autoritatilor indiferente care, considera ca problema iasului cultural este rezolvata.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mdap, cam asha este Dane....pe acest subiect ashi fi avut multe de comentat ....carcoteli veninoase, laturi ,mizerii dar sincer este prea primavara afara ca sa nu uitam macar o clipa ca : ESTE PRIMAVARA !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    .....asha ca luatzi nenishorilor copii ,nevestele ,amantele , prietenele sau (hihihi) prietenii sau ce avetzi voi pe inventar shi fuga marsh in Copou !...ca A VENIT PRIMAVARA !

    CARCOTESC PRIMAVARATIC !

    RăspundețiȘtergere
  7. Irina,de ce nu te vede lumea plimbandu-te prin Copou, daca spui ca-ti place?

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru anonim 13.04.2008/19:41

    Mah anonimule la tine se potriveshte aia cu :

    "UNDE DAI SHI UNDE CRAPA !!!!"

    Ufffffff Romania asta, atunci cand eshti sincer.... atunci totzi sunt siguri ca mintzi !

    Bleaaaaaaaaaaaaah !

    RăspundețiȘtergere
  9. carcotasule, de la tine, de la Bucuresti, se vede altfel. Daca un om are blog nu inseamna ca prezenta lui fizica in oras se observa...candidatul stie unde bat..

    RăspundețiȘtergere
  10. SI EU LACONIC:

    "Primăvara

    Primejdii dulci alcătuind sub gene,
    mi te iveşti istovitor de dulce
    cu sânii bulbucaţi zvâcnind să culce
    pe ei sărutul lutului, alene.

    Te stingi încet din mine, iară
    sub piept loveşte-n căldărim o minge
    şi ziua pe trotuare se prelinge,
    lăsând în urmă-i iz de primăvară.

    Alături de mocirlele uscate
    ies pomii toţi cu trunchiurile-n floare
    Hei... zi cu soare-n zare, spune-mi oare
    cam câte fete-s astăzi deflorate?

    Un orizont pierdut, cu buze roşii
    sărută-n creştet noaptea pe hotare
    Cocoarele revin din depărtare
    şi mor în primăvară ofticoşii..."

    NICHITA.
    NICHITA STANESCU...

    RăspundețiȘtergere
  11. sincer ...am avut ocazia shi posibilitatea de a plek de aici....din IASI....din ROMANIA...dar nu m-a lasat ceva...nu pot sa renuntz la frumosul nostru orash...tzara...la prieteni...imi e greu...CRED K SHI PENTRU ALTZII E VALABIL...DAR NU POT RECUNOASHTE LUCRU ASTA..


    PACAT PENTRU CELE 7 COLINE!!!

    FLY FISH

    RăspundețiȘtergere
  12. Pentru 20.18
    Ca ea sunt multi in Iasi dar nu au fost lasati sa scoata capul din cuib ca ati rezolvat voi problema.Sigur ca nu a putut fi vazuta m-ai sunt si care au vrut sa faca cate ceva ,altii care stiu si care daca nu au cotizat corespunzator li s-au dus naibii afacerile.Decat o masina cu cauciucuri mari ca ale voastre sa puteti sari gropile din asfalt cu ele , mai bine un Porsche Cayenne GTS cu baieuri de 3cm.Macar stie pentru ce munceste (sa nu m-ai rupa gentile in asazisul asfalt).Si m-ai mult ce ar trebui sa faca sa stea cu steagul americii in piata unirii si prin copou ca s-o vada lumea.Asa ne-au pacalit totfelul de pacalici ca Simirad acum si Nechita care au venit cu limba in gura pe la televiziuni si acum nu pot justifica banii.Spui tu un ca un oras intreg este prost cand dintr-un salar de bugetar ai afaceri prospere casa cu dotari ca-n filme. Da ce salarizare a avut de i-si permite toate astea.Umbla cu un cadavru de masina ca sa dovedeasca saracia ,asa cum i-o dovedesc eu lui soacramea ca sa ma compatimeasca.

    RăspundețiȘtergere
  13. In Bucureshti astazi a fost o adevarata zi de primavara poate shi de aceasta mi-am autoimpus un armistitziu in aceasta zi.....
    Buuuuuuun, ora oo.oo a trecut,armistitziu s-a-ntrerupt ......asha ca ia sa scuip un pic de venin:

    UNA LA MANA - mah nesimtzitzilor care suntetzi comentariul lui ISCHROTTER nu avea absolut numic electoral in el ....era doar "un suflet" postat pe blog lucru care badarani shi cretinoizi cum suntetzi nu a-tzi putut sa percepetzi !!!!

    A DOUA LA MANA - am trei postangii pe care o sa-i execut :

    -Postangiul numarul 1/Sarbu Andrei/13.04.2008 16:29:

    .....vad ca suferi de intense "macinari ale gandului" care de fapt se incadreaza la categoria :

    DESHTEPTUL MOARE DE DRUM LUNG SHI PROSTUL DE GRIJA ALTUIA !

    ...mah tineretze trebuie sa cautzi cumva sa intzelegi ca voi acolo in Iasi nu avetzi nevoie de un primar poeto-mazgalitor de texte shi cantator de promisiuni electorale !....avetzi nevoie la primarie de:

    -un BUN MANAGER (care sa shtie sa conduca )
    -un OM BOGAT (care sa nu fie tentat sa bage banii publici in buzunarul propriu)
    -un IESEAN (care s-a nascut, a copilarit shi traieshte acolo...ca veneticii vin ,se imbogatzesc shi pleaca !!!)

    ...personal blog-uletzul tau mie sincer mi-a placut (vezi ca ai doua mici scapari in postarea "EVOLUTZIA CALCULATOARELOR" shi asta tzi-o spune tata Carcotashul care e cam tariceanu in domeniu acesta - NU TARICEANU PATRU NEVESTE !!!...cica ultima o ardea cu SPP-istul de serviciu de radea tot Palatu Victoria...shtia ea ce shtia NUTZICA UDREA cand a spus ca :

    TARICEANU ESTE JALNIC SHI CA OM POLITIC SHI CA BARBAT !)

    -Postangiul nr2/Anonim/13.04.2008 19:41 :

    ......auzi meiiiii shmechere, nu cumva trebuie sa publice ISCHROTTER la panoul primariei programul cu plimbarile ei prin COPOU ?.... ca deh trebe' s-o vaza boboru' ca-i populista !....mai fraiere cu motz la banii care ii are ISCHROTTER putea sa se stabileasca demult oriunde in lumea asta ...nu tzi se pare ciudat ca totushi a ramas in Iashi ?

    Postangiul nr3/Anonim/13.04.2008 20:34 :

    ....pasarel de la mine din Bucureshti vad foarte bine la tine in Iasi deoarece precum am afirmat pe undeva pe blogu' ista am foarte multe rude (adevarat ca prin aliantza ) care zilnic imi dau raportul ...cat despre faptul ca ISCHROTTER ( candidatul) shtie unde batzi tu, personal daca ashi fi Zaharia te-ashi bate io !


    Carcotesc, carcotesc , carcotesc..

    PS....pentru "LACONICUL MURARIU" :

    SA TRAIESHTI MAESTRE, MARE RESPECT DE LA O HAHALERA DE MITIC BUCURESTEAN !

    RăspundețiȘtergere
  14. Hai, gata cu visatu' !! A trecut uichendu' si daca n-ati observat, permiteti-mi sa va amintesc ca e LUNI si tre' sa ne-apucam (iar) de treaba - desi si eu aveam un chef de lenevire dimineata si parca as fi vrut sa mai fie duminica macar vreo ora si macar de dragul salcamilor nebuni(@special ptr. carcotash : desi a fost cam frigutz ieri in Iasi !!)...da' cineva tre' sa se lupte cu dusmanul (de clasa), nu ??

    RăspundețiȘtergere
  15. Ieri, a fost o duminica placuta de primavara, la amiaza chiar am facut o plimbare cu sotia in copou( m-a vazut si lumea anonimule...).
    Felicit pe D-na Schrotter pentru postul apolitic de duminica.
    Bine punctat carcotashe (la 12 noaptea a fost luna plina?...:).
    Cat despre anonimii rautaciosi, daca aveati chef de huiduit, de ce nu v-ati dus la o plimbare in Copou?
    (la meci).

    RăspundețiȘtergere
  16. Auzi maestre Murariu da' la voi acolo in Iashi la meciuri se huiduie ?....vaaaaaaaaaaai cata lipsa de bun simtz !!!!!!........ la noi doar se injura ....de mame , ca de multe ori stateam asha ca proasta in mijlocul pietzii shi ma intrebam: ce-or avea mamele cu fotbalul ?!

    :)))))))))))))))))))))))


    Carcotesc ,carcotesc ,carcotesc

    RăspundețiȘtergere